Two Point Hospital – recenze

V roce 1997 společnost Bullfrog vypustila do světa skvělý tycoon z nemocničního prostředí Theme Hospital. Tato hra se stala klasikou, bohužel pokus o její oživení v podobě CorsixTH se nepovedl, a tak jsme byli odkázání na původní verzi. Na duchovního nástupce jsme čekali dlouhých 21 let a čekání je konečně u konce.

20180901202545_1

Tak jak bylo zvykem u Theme Hospitalu, i zde se dostaneme do role manažera nemocnice. Tedy spíše holdingu, podnikajícího ve zdravotnictví. K dispozici je 6 různých nemocnic, které se postupně odemykají. Každá lokalita má svůj drobný příběh, který hráče uvede do problematiky a ukáže důvod, proč zrovna v té konkrétní nemocnici nejsou k sehnání proškolení doktoři. Nejde však o žádné rozsáhlé vyprávění a celá kampaň je spíše zpracovaná jako tutoriál, který zpřístupní všechny nemoci, nemocnice a funkcionality ve hře.

Kromě příběhu samotných nemocnic má i každý zaměstnanec svůj drobný doplňkový text a je jen na vás, jestli najmete doktora, který je fanouškem vodních savců nebo toho, který si myslí, že mraky mají také city. Výkon zaměstnance to neovlivní, ale hráči to pomůže zaměstnance lépe poznat. Nehledě na jasný odkaz směrem k Theme Hospitalu, kde byla situace stejná.

HODNOCENÍ: Tycoon/10 (příběh je ve hře velmi okrajový a není tak samostatně hodnocen)

audiovizuální zpracováníTwo Point Hospital se nesnaží vypadat realisticky a grafika na první pohled připomene Wallace a Gromita. Samotná volba grafického ztvárnění napovídá, že nepůjde o žádnou vážnou záležitost, ale o vtipnou hříčku. Faktem zůstává, že člověk se žárovkou místo hlavy by v realistickém pojetí byl spíše strašidelný než vtipný. Nicméně u grafiky narážíme bohužel na první bug – fotky zaměstnanců jsou občas zamotané a zdá se, že autorům se nedaří držet textury tam, kde by měly být. Najít fotku zaměstnance, který má vytaženou kůži přes hlavu není tak vzácné, jak by se mohlo zdát. Až na tuhle drobnost však hra vypadá pěkně a myslím si, že bude stárnout velmi dobře.

Co se týče zvuku, s tím si autoři vyhráli opravdu hodně. Výtahová hudba neruší a je celkem příjemná na poslech. Dovedl bych si představit větší výběr písniček, protože po pár hodinách se začne hudba opakovat. Kromě hudby z takzvaného Two Point rádia uslyšíme pravidelně i hlas DJ, který nám bude oznamovat novinky z okresu Two Point či nás prostě jen rozptylovat svým „krásným medovým hláskem“ (to jsou jeho vlastní slova). Dalšího mluveného slova se dočkáme od nemocniční hlasatelky, která popohání doktory na svá místa nebo uklidňuje pacienty, že v případě smrti nemají panikařit. Jde o jeden z prvků, který hře přidává na vtipnosti.

HODNOCENÍ: 7/10

hratelnostHra vždy začíná tutoriálem, při kterém výuka probíhá přímo v kampani. S tím souvisí má první výtka – výuku nelze vypnout. Při každé nové kampani (a místy i v průběhu map) dává hra rady, které již nejsou nutně potřeba. Uvítal bych možnost tutoriál buď úplně vypnout nebo aspoň potlačit a vyvolat ho na žádost. Na druhou stranu je výuka rozsáhlá a pokrývá snad všechny situace, které mohou nastat. Asistent, který vás upozorňuje na nečekané situace je naopak skvělým prvkem, který stáhne vaši pozornost na problémy, které by vám mohly uniknout. Jde například o přeplněnost té konkrétní ordinace nebo vyhazov jediného psychiatra.

Na každé mapě, respektive v každé nemocnici, začíná hráč s jednou menší či větší budovou, kde může prověřit svoji schopnost managementu prostoru. Dle lokace bývá možnost dokoupit další budovy – někde si musíte vystačit s jednou, jinde jde koupit až osm dalších budov. Hra zachovává systém, který známe od jejího předchůdce a budovy mají přesně definovanou velikost a tvar. Nemůžete si je tedy upravit tak, aby vám vyhovovaly. Pokud vám dojdou peníze a přesto je nutné budovu rozšířit, hra nabízí možnost půjčky od jednoho ze třech subjektů. Půjčky jsou různě (ne)výhodné a hráč si tak může vybrat, která mu bude sedět lépe. Finance jsou obvykle problémem pouze na začátku každé mapy a ani já, i když jsem znám svou schopností nechat zkrachovat téměř cokoliv, jsem se nedostal do situace, kdy bych měl vážnější finanční problémy. Finance jsou vázány vždy ke konkrétní nemocnici a podobně jako u Jurassic Park Evolution se nepřenášejí. Pokud je hráč milionář v jedné nemocnici, není nutně milionářem i v té druhé. Celá společnost však má jistou hodnotu, která se ukazuje v online statistikách.

Každá nemocnice je hodnocena systémem tří hvězd. Tyto hvězdy odemykají jisté odměny, zvyšují prestiž a přináší peníze. K dosažení každé hvězdy je nutné projít výzvou, která má za cíl obvykle nemocnici rozšířit a vyléčit určitý počet pacientů či proškolit personál. Tato výzva se zobrazuje v tabulce úkolů, se kterou se díky neodbytné výuce seznámíme na začátku hry. Kromě normálních peněz jsou k dispozici i Kudoshe, které lze získávat za plnění misí a další aktivity. Za tuto měnu si lze odemknout další vybavení nemocnice a ordinací. Odměny jsou velmi střídmé a je nutné si pečlivě vybírat, co si chce hráč odemknout.

Budování ordinaci je relativně rychlé a bezbolestné. Nejdříve je nutné vybrat typ ordinace, nakreslit půdorys o velikosti předem daných minimálních rozměrů, nebo se s místem pořádně rozšoupnout, přidat vybavení a je to. Zde bych uvítal možnost kopírovat ordinaci, tak jak je nebo si konkrétní layout uložit. Když dochází k budování ordinace praktika již potřicáté, nejde nutně o takovou zábavu, a to hlavně v situaci, kdy není k dispozici žádné nové vybavení. Hra umožňuje ordinace přesouvat a otáčet, takže se není nutné bát přestavby nemocnice. Hlavním problémem je způsob, jakým hra pracuje s prestiží ordinace a vybavením. Každý předmět dává předem danou sumu bodů prestiže. Je tedy možné si místnost vytapetovat certifikáty a mít velmi prestižní ordinaci, i když je vlastně prázdná.

Najímání lékařů probíhá výběrem jednoho z nich ze seznamu a jeho položením do ordinace. Seznam zaměstnanců, jejich kvalifikací a umístění, je přehledný a dobře se v něm orientuje. Pro ty z nás, kteří se rádi hrabou ve statistikách, je k dispozici celkem velké množství údajů jak o zaměstnancích, tak o pacientech. Funkcionalita, kterou bych velmi uvítal, je možnost přejmenovat si zaměstnance. Hra sice přichází s jistou mírou vtipu, pokud jde o jména, ale rád bych měl možnost si tato změnit pro lepší zapamatovatelnost. Hra obsahuje velmi osekané RPG prvky, takže zaměstnanci mají svou úroveň, kvalifikaci, ukazatele únavy, nálady a modifikátory, které zvyšují či snižují jejich efektivnost, či ovlivňují ostatní zaměstnance nebo pacienty.

Pacientů se týká i jeden z nepříjemných bugů, které jsou v současnosti ve hře. Někteří pacienti se prostě z ničeho nic zaseknou na místě a zde zůstanou, dokud neumřou. A smrt bohužel snižuje celkovou prestiž nemocnice. Navíc pak musíte mít speciálně vyškoleného uklízeče na vyhánění duchů.

HODNOCENÍ: 8/10

ostatní parametryHra obsahuje jakousi formu multiplayeru, která spočívá v tom, že na jednotlivých mapách lze soupeřit s nemocnicemi ostatních hráčů. Tato výzva je spíše porovnáním efektivity nemocnic, než soutěž mezi hráči, ale ostatním lze posílat screenshoty vaší nemocnice s komentáři a umím si přestavit, že v kombinaci s Dicordem nebo TeamSpeakem může jít o celkem vtipný přídavek. Na druhou stranu se mi v seznamu vyzyvatelů ukazují i přátelé, kteří hru nevlastní, což je nepochopitelné. Hra má systém saveslotů, které jsou celkem tři. Je tedy možné mít rozehrané až tři společnosti. Není ale možné ukládat hru dle rozmaru, před každým velkým rozhodnutím. Dá se tedy říci, že jde o formu Ironman módu.

Autoři zatím nevydali roadmapu, takže nevíme, jestli nás čekají DLC, jak to bude s dalším obsahem a obecně, co nás čeká v budoucnu.

HODNOCENÍ: 5/10

celkový dojemTwo Point Hospital hraje na nostalgickou strunu všech nás, kteří vyrostli na Theme Hospital, navíc za velmi příznivou cenu. Zlí jazykové by mohli tvrdit, že jde pouze o jinak vypadající Theme Hospital v novém hávu a do jisté míry by měli pravdu. Hra však přináší dostatek nových prvků, aby se dala považovat za povedený kousek, a to jak pro hráče, tak i pro nehráče.

Protože jsem byl zvědavý na „nehráčský“ názor, za pokusného králíka jsem si zvolil svou přítelkyni, která hrála naposledy tak akorát Quadrax. Princip hry pochopila docela rychle, tutoriál je psaný opravdu pro laiky a provedl ji nástrahami hraní poměrně bez problémů. Jen občas bylo kvůli anglické verzi hry nutné jí osvětlit, co se po ní vlastně chce. Ze začátku byla trochu rozpačitá z nemocí, které se ve hře vyskytují a z metodiky jejich léčení (nevím proč, ale nutnost postavit stroj na vyšroubování žárovek, které pacientům narostly místo hlavy, jí připadalo dle jejích slov „dost ujetý“). Nicméně po dvou hodinách hraní, kdy se od PC nezvedla, byl verdikt jednoznačný. Hra je fajnová oddechovka a má šanci i u těch, kteří nejsou „zažraní pařmeni“.

hodnoceni_two point hospital

Pokud byste rádi viděli, jak vypadá Two Point Hospital v akci, pod tímto odkazem najdete záznam streamu přímo ze hry od autora recenze.

Rubriky:NOVINKY, RECENZE