Jurassic World Evolution – recenze

Zdá se, že dinosaurům ještě neodzvonilo. Nebo alespoň podle studia Frontier. Ti nám už několikrát dokázali, že budovatelské strategie jsou jejich šálkem kávy a my od nich známe skvělé hry jako Roller Coaster Tycoon, Zoo Tycoon nebo Planet Coaster. Oživit značku se očividně vývojářům vyplatilo, a tak si obří ještěrky opět získávají zašlou slávu.

jurassic world evolution

kampaň + herní režimyHra a vlastně celý příběh se odehrává postupně na každém z pěti ostrovů, které si průběžně odemykáte. Na jednotlivých ostrovech máte určené základní úkoly, které plníte primárně proto, abyste se hru naučili ovládat. Samozřejmě každý ostrov disponuje něčím jiným a na každém vás čekají jiné výzvy. Scénáře na každé mapě se maličko liší, záleží na jaké zrovna hrajete. Celou dobu vás bude provázet Jeff Goldblum coby doktor Ian Malcolm a v některých částech Owen Grady (Chris Pratt) nebo Clare Dearing (Bryce Dallas Howard), tedy postavy známé z novějších filmových adaptací. Ti vám napoví pokaždé, když si nebudete vědět rady.

Startovací ostrov Isla Matanceros je velmi malý, ale pro začátečníky je ideálním místem na naučení a odemčení několika bonusů, které se později ve hře budou hodit. Druhý ostrov, Isla Muerta však už představuje trochu větší výzvu. Krásné slunečné počasí střídají často tropické bouřky, které dokáží poničit vše, co se dá. Pomoci vám mohou protibouřkové stanice a zajištění lepších ohrad pro zvířata. Uteklí jedinci vám totiž mohou pěkně zavařit. To samé platí i na ostrově Isla Sorna, kde se teprve ukáží vaše manažerské schopnosti. Můžou vás zde potkat různé kalamity, ale na druhou stranu poskytuje větší prostor pro výstavbu potřebných zařízení a vývoj dinosaurů. Tropický ráj naleznete na Isla Tacano. Tento ostrůvek je poměrně klidný, z nenadání ho ale mohou postihnout bouře a dokonce i tornáda. Nejmenší prostor pro budování naleznete na Isla Pena, veškeré operace zde probíhají v noci a na ostrově jsou velmi často bouřky.

Nejznámější a největší lokací je Isla Nublar, sanboxový ostrov, na kterém si můžete vyvářet cokoliv, co vás napadne. Nejste limitováni financemi ani na vás nečeká plnění úkolů. Jediným omezením je ale fakt, že cokoliv, co na ostrově chcete postavit, si musíte nejprve odemknout na ostatních pěti ostrovech. Tím, že na tomto ostrově opravdu pouze stavíte a nemusíte řešit hledání fosilií, výzkum, finance ani plnění misí, je paradoxně tento sandboxový režim/ostrov po chvíli repetitivní a zřejmě nejnudnější částí celé hry. Někteří hráči mohou postrádat možnost volby herního režimu ihned po zapnutí hry. Ale věřte mi, že bez projití prvních pěti ostrovů byste často tápali i u zdánlivě jednoduchých herních mechanik.

HODNOCENÍ: 7/10

hratelnostHratelnostně lze Jurassic World Evolution lehce přirovnat k Planet Coaster. Podobnost v herních mechanikách se v tomto titulu určitě nezapře a pokud jste Planet Coaster hráli, rychle si ovládání Jurského parku osvojíte. Začínat budete na jednom z pěti ostrovů, které každý nazývá Las Cinco Muertes, neboli pět ostrovů smrti. Na prvním z nich se naučíte naučíte všechny základní mechaniky hry a začnete zde svou cestu za úspěchem. Ačkoliv je ovládání velmi jednoduché, občas dokáže být trochu nepřehledné a vám chviličku potrvá, než se vše správně naučíte. Jedním velkým problémem hry jsou totiž velmi zjednodušené tutoriály, které vám sice obrázkově popíší, co která budova dělá a jak je nejlépe postavit, na všechno ostatní si ale musíte přijít sami. Velký mínus určitě dostává velmi špatně vysvětlený systém stavění elektrického vedení a zajištění elektrického proudu do různých budov. Jinak je stavění parku velmi jednoduché a snadno si tak vybudujete park podle svých představ. Bohužel ale nenabízí tolik možností co se týče úpravy okolí. Samozřejmě můžete snižovat nebo zvyšovat terén, zarovnávat ho do určitých výšek, vytvářet vodní plochy a zalesněné oblasti, hra vám ale nenabídne vybudovat jakékoliv malé atrakce pro návštěvníky. Nepostavíte jim například dětské hřiště, náměstí s fontánkou, sochy, lavičky podél cest a ani toalety. Ačkoliv se může jednat pouze o kosmetické doplňky, hře by určitě dodaly na autentičnosti a prostředí by nepůsobilo tak prázdně.

Jurassic World Evolution je ale hlavně o správě parku. Úkoly zde plníte pro tři různé divize, které vám pomáhají se správou, a díky kterým si můžete odemknout nové budovy, výzkumy a vylepšení a další bonusy. Je jen na vás, jestli se rozhodnete plnit pro ně úkoly průběžně nebo si vyberete jen jednu a na tu se budete soustředit. Klíčem je udržovat všechny tři na co nejvyšší úrovni. Nebude to ale tak jednoduché, jelikož při splnění úkolu pro jednu divizi se ostatním může snížit vliv. Ne pokaždé, ale ve většině případů tomu tak je.

Vědecká odnož se soustředí primárně na průzkum a hledání nových fosilií, které vám po analyzování umožní vytvářet autentičtější dinosaury, kteří mají vyšší šanci na vylíhnutí. V rámci těchto misí se tak budete zaměřovat spíše na průzkum různých míst na několika kontinentech a pátrat po nových druzích, extrahovat DNA z fosilií a vylepšovat genetický kód zvířat a vyvíjet léky na různé nemoci. Hned na začátku máte k dispozici sedm druhů prehistorických zvířat a postupným odemykáním jednotlivých ostrovů a stavěním dalších výzkumných center můžete prozkoumávat nová místa a hledat tak vzácnější fosilie. Ve výsledku můžete mít na svých ostrovech až 37 druhů dinosaurů. Ovšem najdeme zde malý nedostatek – zvířata, která se momentálně ve hře nacházejí jsou pouze suchozemská a tvorové žijící ve vodě nebo létající dravci tu bohužel chybí. Měli by se ale do hry dostat během updatu.

O zábavu hostů se stará druhá divize, ve které se soustředíte na hodnocení parku, zvířat a různých budov. Čím větší diverzita budov a zvířat, tím bude hodnocení vyšší. Musíte na každém ostrově zajistit dostatečný počet atrakcí, což jsou například obchody s oblečením, suvenýry nebo hračkami ale i budovy, odkud návštěvníci mohou koukat do výběhů. Počítány jsou zde i restaurace, hotely a různá naučná střediska. Dostatečné zabezpečení vám samozřejmě také zajistí vyšší hodnocení.

O to se ale stará třetí a poslední divize zabývající se bezpečností. Musíte se postarat o postavení správných plotů, jelikož každé zvíře je jinak velké, silné a divoké. Což znamená, že například pro T-Rexe nemůžete postavit obyčejný plot, ale musíte pro něj zajistit zděný nebo elektrický, jinak by měl velkou šanci utéct a ohrozit všechny návštěvníky. Zavařit vám mohou i tropické bouře, které poničí nejen budovy, ale i ploty výběhů. Pokud vám přeci jen nějaké zvíře uteče, musíte vyslat tým, aby ho uspal dříve než stihne někoho ohrozit, nebo v případě masožravců dokonce zabít. Ano, s tím vývojáři také počítali a najdete zde i úkoly, ve kterých musíte zajistit, aby masožravci po určitou dobu nikoho nesežrali. Na ochranu návštěvníků a zaměstnanců je tedy potřeba postavit nouzové úkryty. Bezpečnostní divize se také soustředí na vývoj těch nejnebezpečnějších dinosaurů a testování všech ochranných složek.

Průběžným plněním jednotlivých kontraktů pro tyto divize se vám po dosažení určitého milníku (vlivu) odemkne hlavní mise pro každou z nich. Za splnění dostanete velkou finanční odměnu a odemknete si důležité budovy, atrakce nebo další doplňky pro výzkum. Na jednotlivých ostrovech máte na začátku stanovený různě vysoký kapitál, se kterým musíte naložit tak, abyste scénář nemuseli opakovat úplně od začátku. Tedy než začnete plnit hlavní mise. Hlavním zdrojem příjmů jsou do té doby kontrakty, některé z nich ale nepůjde na určitých ostrovech plnit, například kvůli nedostatečné návštěvnosti nebo prostoru, což může zapříčinit úpadek financí. Když se vám dlouhodobě nebude dařit, v menu naleznete možnost opakovat scénář od začátku. K upřesnění vašich chyb vám dopomůže správa financí, která je dostupná z kontrolního panelu.

Možná byste u tohoto typu hry čekali volby posouvání času, ale opak je pravdou. Nic takového zde nenajdete a scénáře tak mohou být až na několik hodin. Čekání na vylíhnutí dinosaurů, návrat expedičních týmů nebo extrahování DNA z fosilií si však můžete zkrátit čtením. Hra obsahuje rozsáhlý archiv, kde naleznete encyklopedii zvířat, databázi vykopávek, genů, lokací, postav nebo třeba nemocí a paleontologických nálezů. Každý záznam je do detailů popsaný, a tak zde najdete vše, co potřebujete o Jurském světě vědět.

HODNOCENÍ: 6/10

audiovizuální zpracováníPři tvorbě Jurassic World Evolution si vývojáři zakládali na realističnosti a odvedli skvělý kus práce. Vizuálně vypadá hra prostě nádherně. Ať už mluvíme o zpracování prostředí, které je velmi živé a působí uvěřitelně nebo o dynamickém počasí, které výborně dokresluje celkovou atmosféru. Kulisy jsou zpracované podle nových filmů, což možná nepotěší fanoušky těch starších. Malou útěchou tak může být alespoň přítomnost postav, které z nich dobře známe a jejich hlášky objevující se na načítacích obrazovkách.

Zpracování jednotlivých dinosaurů je opět na jedničku. Dle dostupných informací tvůrci pracovali s filmaři, kteří jim přímo poskytli počítačové modely zvířat. Díky tomu tak do detailů vidíme druhy, které nebylo ve filmech možné spatřit. Samozřejmostí jsou ikonické zvuky, které jsou oficiálně licencované a my kromě filmové hudby slyšíme typické zvuky jednotlivých dinosaurů. Hudební podkres tedy také hodnotíme kladně. Díky tomu vás Jurský svět okamžitě vtáhne a nepustí po dobu několika hodin.

HODNOCENÍ: 10/10

ostatní parametryPokud vás bude pohled z výšky unavovat, kdykoli můžete převzít roli rangera a v jeepu se libovolně projíždět po svém parku. Můžete také sami doplňovat zvířatům krmení, fotit je a vydělat si tím nějaké peníze navíc, léčit nemocné jedince, opravovat poškozené budovy či se jen tak volně projíždět po parku a objevovat jeho krásy. To samé platí i pro helikoptéru, ze které lze například uspat zdivočelá zvířata. Může se vám totiž stát, že dva masožravci mezi sebou začnou bojovat a tak bude potřeba je nějakým způsobem zkrotit. Vývojáři také nezapomněli na možnost si svá prehistorická zvířata pojmenovat. Se správným jménem přeci mohou být ještě děsivější. Nebo i vtipnější? Jen si představte, jak moc nebezpečně by vypadal dinosaurus pojmenovaný třeba Bobík.

HODNOCENÍ: 8/10

celkový dojemJurassic World Evolution dodal žánru budovatelských strategií svým pojetím novou šťávu a studio Frontier v dinosauří herní sérii udělalo obrovský krok kupředu. Skvělou hratelnost podtrhují nádherné vizuály a ikonické zvuky z filmů. I když je správa parku občas chaotická a plná napínavých momentů, rychle si tuto herní adaptaci Jurského světa zamilujete.

Těsně před vydáním recenze obdržela hra update, který přidává nový obsah. Fallen Kingdom update obohatí titul o šest dinosaurů, několik archeologických nalezišť a postav.

hodnocení - jurassic world evolution

2 replies