Vampyr – recenze

Francouzské studio Dontnod má zatím na kontě skvělou epizodickou adventuru Life is Strange a akční Remember Me. V roce 2015 začalo pracovat na mnohem větším projektu, kterým je právě Vampyr. Příběhů o stvůrách lačnících po lidské krvi není snad nikdy dost, a tak v následující recenzi zjistíte, jak se studiu toto vyprávění povedlo.

vampyr uvodni

Upířích příběhů každý z nás zná určitě hodně a vsadím se, že i každý má nějaký svůj oblíbený. Ať už v knižní podobě, seriálové, filmové nebo i herní. Jedno mají všichni upíři společné – jsou alergičtí na česnek, světlo je může uškvařit, nesnáší kříže, nemohou vstoupit do domu bez pozvání a může je nadobro zabít kolík zaražený do srdce, stříbro nebo oheň. V těchto příbězích se objevují i jejich dávní nepřátelé vlkodlaci a všemožní lovci monster. A proč o tom píšu? Protože toto všechno najdete právě ve Vampyrovi. Příběh je zasazen do viktoriánské éry a doby první světové války roku 1918, kdy město Londýn sužuje zákeřná španělská chřipka. Hlavní protagonista doktor Jonathan Reid sloužil tři roky na frontě ve Francii jako polní doktor, ale vrátil se zpět do rodného Londýna, aby pomohl místním obyvatelům od této nemoci. To však netušil, co ho čeká. Jeden z pacientů ho pokousal a on od té doby zažívá noční můru. Stal se z něj upír a on zprvu netuší co se s ním děje a proč tak lační po lidské krvi. Nic si nepamatuje, a tak se zmatený vydává po stopě krve a doufá, že najde svého stvořitele. Pátrání mu ale nepřineslo úspěch a navíc se dostal do křížku s cizincem, který hned poznal, co je Jonathan zač. Ten mu za malou protislužbu nabídne bezpečné zázemí a pracovní pozici v nemocnici. Zanedlouho začala obyvatele města děsit série záhadných úmrtí, které si všichni nejprve spojovali s probíhající epidemií chřipky. Postupem času se ukázalo, že za tím má prsty někdo, o kom ani Jonathan netušil že je stále naživu a příběh tak začíná pořádně nabírat na obrátkách.

vampyr 01

Jistá inspirace u předchozích her studia se určitě nedá přehlédnout. Hra z vetší části staví na příběhu, i když tu máte určitou volnost, otevřenou mapu a můžete se od hlavního příběhu na chvíli odtrhnout a plnit vedlejší mise nebo jen tak volně prozkoumávat okolí. Ve Vampyrovi musíte pečlivě vybírat, jaké možnosti si v rozhovorech zvolíte, protože to sebou nese i určité následky. Některé jsou celkem zanedbatelné, jiné vám mohou změnit průběh hry úplně jinak než byste chtěli. Záleží tedy na vás, jestli budete dobrák a pomůžete léčit obyvatele Londýna, nebo se z vás stane krvelačná bestie, která nemá nikdy a s nikým slitování. Na propracovanosti příběhu si vývojáři dali opravdu záležet a znovu tak dokázali, že toto je jejich silná disciplína.

HODNOCENÍ: 10/10

Do hry nás kromě výborného příběhu vtáhne i vcelku propracovaná hratelnost. Jonathan Reid je povoláním doktor, takže má přirozené nutkání neustále pomáhat lidem i přesto, že je upír. Avšak nebudete se starat jen o zdraví lidí v nemocnici, kde Jonathan pracuje, ale i o další obyvatele. Mapa je rozdělena na čtyři hlavní oblasti, kde v každé potkáte několik zajímavých charakterů. Nad nimi drží ochranou ruku jeden výše postavený, ke kterému se vždy vztahuje hlavní dějová linka. Rozhovory s těmito lidmi jsou zde skvěle zpracované a velmi větvené, přičemž dokáží nenudit a přinést mnoho zajímavých a užitečných informací. U žádného člověka při prvním navázání kontaktu hned nezjistíte, co je vlastně zač a sám vám to určitě neřekne. Ani když je doktor takový sympaťák!

Další informace o konkrétní osobě si tedy musíte zjistit jiným způsobem, například čtením dopisů nebo lékařských zpráv pokud se jedná o pacienta v nemocnici. Další způsob je samozřejmě komunikace s ostatními, které potkáte na potemnělých ulicích Londýna. Čím více informací o dané osobě a jejím životě zjistíte, tím více zkušenostních bodů vám pak přinese její obětování. Na počtu bodů závisí i jejich sociální status a jestli jsou nemocní nebo ne. Zabíjení obyvatel má své výhody i nevýhody a jak jsem již psala výše, tato volba je jen na vás. Nejjednodušší cesta k moci je ale vždy skrz cestu zabijáka. Každá oběť s sebou přináší přemíru zkušeností na vylepšování různých dovedností a pokud se tedy nemůžete dostat přes nějakou oblast protože je příliš těžká, stačí si pochutnat na některém občanovi. Má to ale i své následky, jelikož každé zabití nezůstane nepovšimnuto a dopad pocítí všichni v dané čtvrti. Pokud vyvraždíte celou jednu oblast, lidé začnou panikařit a upadat do depresí, tudíž od nich už nebudete dostávat žádné úkoly a přijdete tak o zajímavé vedlejší mise. Na druhou stranu hru můžete celou projít bez jakéhokoliv zabití, pokud tedy nepočítáme nevyhnutelné boss fighty. Nebudete sice tak mocní a získávání zkušeností vám zabere více času, ale odemknete si více cest, jak vyřešit danou situaci a herní doba se vám o trochu natáhne.

vampyr 02

Zkušenosti lze následně rozvíjet ve stromu dovedností, který si každý přizpůsobí svému hernímu stylu. Najdete zde schopnosti defenzivní, útočné, taktické a pak je na výběr ze tří ultimátních, které působí nejvíce poškození. Můžete si také zlepšit výdrž, zdraví, kapacitu krve a jakou silou se zakousnete do protivníka, kolik krve mu uberete a jaké toto kousnutí přinese benefity. Útočné schopnosti se po dosažení určité úrovně dále větví a vy pak můžete vybírat ze dvou dalších variant vybrané schopnosti, kde se například rozhodujete, jestli chcete zvýšit sílu útoku na úkor výdrže nebo při kontaktním bojování získat z protivníka nějakou krev navíc či ho spíše ochromit. Pokud se vám vaše rozložení zkušeností nelíbí a nevyhovuje vašemu hernímu stylu, nezoufejte. Kdykoliv lze všechny zkušenosti resetovat a všechny vrácené body využít u jiných schopností. Jediným omezením je snad možnost toto udělat pouze v takzvaných safehousech a nikde jinde.

Jonathan bere vampirismus jako určitý typ nemoci a snaží se ho vyléčit, proto po světě sbíráte různé suroviny na výrobu léků a z nepřátel získáváte vzorky, které analyzujete a vyrábíte tak i určité druhy medicíny. Systém craftingu je zde poměrně jednoduchý a lze vyrábět jak léky pro nemocné, tak vylepšovat zbraně. Těch je na výběr hned několik druhů, ať už se jedná o zbraně jednoruční, dvojruční nebo střelné a pohotové. Je tedy určitě z čeho vybírat! Každou lze následně několikrát vylepšit, což vám přidá nejen na poškození, ale odemkne se i možnost výběru bonusu navíc. Nepřátelé některým útokům odolávají, záleží jestli jsou to další upíři, lidé nebo jiné nestvůry, a proto je výběr zbraně tak důležitý. U soubojů se mi velmi často stávala nepříjemná situace, kdy kamera odjela zcela mimo souboj a já v tu chvíli nemohla bojovat. Ovládání na klávesnici a myši je velmi krkolomné a určitě doporučuji hrát na ovladači, díky kterému máte větší kontrolu hlavně právě nad ovládáním kamery.

HODNOCENÍ: 8,5/10

vampyr 03

Co se týče grafické stránky hry, tak pár nedostatků se tu určitě najde. Setkala jsem se se špatným vykreslováním textur, kdy například Jonathan vystoupil ze stínu a jediné, co bylo vidět, byly šedé čtverečky a kvalita textur občas opravdu neodpovídala takto velkému titulu. Toto však částečně opravil „Day 1 patch“, který už byl přístupný. Bohužel nedokáže opravit kvalitu animací obličejů jednotlivých postav, které jsou upřímně opravdu hrozné a zasloužily by trochu větší péči. Jedničku od nás ale dostává skvělá potemnělá atmosféra, kdy na vás snad z každého koutu dýchá beznaděj a smrt, takže na ty ošklivé animace lehce zapomenete. Stylizace do viktoriánské doby může trochu připomínat hry jako The Order 1886 nebo Assassin‘s Creed: Syndicate, zde je však Londýn vykreslen víc depresivně, což výborně podtrhuje celý koncept hry.

Hru dokresluje naprosto skvělý soundtrack od skladatele Olivera Derivierea, který vytvořil hudební podkres například i pro předchozí projekt studia Remember Me. Dobře se přizpůsobuje dané situaci, takže v klidnějších pasážích hrají téměř pořád depresivní skladby, ale hudba není tolik výrazná a vy tak slyšíte i všemožné zvuky okolí. V akčních momentech zní více melodická hudba doprovázená většinou zvukem bubnů a na blížící se nebezpečí upozorní děsivě nízké tóny piána a cella, nebo naopak vysoké a skřípavé tóny houslí. Dabingu se také nedá nic vytknout, jelikož je velmi procítěný a postavy díky němu působí uvěřitelně. V tomto ohledu odvedli vývojáři výborný kus práce.

HODNOCENÍ: 7,5/10

vampyr 04

Dle slov autorů je hra semi-open, tudíž napůl otevřená a není to klasický open-world. Určité oblasti jsou plně přístupné už od začátku hry, některé si ale odemknete postupně plněním hlavních úkolů. Hra vás nijak netlačí do plnění oněch misí, a vy tak můžete relativně volně prozkoumávat okolí. Jediné, čím jste limitováni, je vymezená plocha na které se lze pohybovat, takže nemůžete například vyskočit na střechu budovy, jakýkoliv menší balkón nebo třeba střechu auta a některé lokace se musejí samostatně načítat. Mapa sama o sobě je poměrně velká a cestovat po ní budete pěkně po svých, nenabízí totiž žádný druh rychlé přepravy z místa na místo. V určitých situacích, kdy se potřebujete nenápadně a co nejrychleji přemístit z bodu A do bodu B prostě musíte zatnout zuby a jít. Ačkoliv prostředí vypadá jakkoliv dobře, nedá se v něm prakticky nic moc dělat a i přes veškeré válečné kulisy působí prostě tak nějak prázdně. Na ulicích potkáváte akorát pár vojáků, různá monstra a obyvatele, kteří se nebojí vyjít na ulice i v tak těžkých časech. Snad jediné, co to zachraňuje, jsou zajímavé dopisy které lze hledat roztroušené po okolí.

HODNOCENÍ: 7/10

Studio Dontnod nás přesvědčilo o svých kvalitách ve výborné příběhové hře Life is Strange a jinak tomu není ani u Vampyra. Vyniká opravdu výborně vykreslenou atmosférou a příběhem, takže pokud vám nevadí někdy možná až repetitivní souboje, na kterých rozhodně hra nestaví, a chcete si užít skvělý příběh, tento titul by vám určitě neměl chybět v knihovně.
hodnoce_vampyr

Rubriky:RECENZE

Tagged as: , , , , , ,