State of Decay 2 – recenze

state of decay 2

Na poli žánru zombie survival her je opravdu z čeho vybírat. Ať už se jedná o stálice typu Resident Evil, nebo jednodílný Dying Light či DayZ. Tak proč bych se měl zajímat právě o State of Decay 2, říkáte si? Možná právě proto, že je zaměřen na budování základny a fungování komunity a nesoustředí se jen na likvidaci zombíků a přežívání pouze jedné postavy.

Starání se o přeživší je pilířem celé hratelnosti a na vás je zajištění vhodné základny a její postupné rozšiřování. Jelikož budete postupem času potkávat další obyvatele, musíte jim poskytnout přístřeší a zajisti více zásob. S některými to ale nebude tak snadné, jelikož si musíte nejprve zasloužit jejich důvěru a přízeň. To je zde ale celkem snadno vyřešené – stačí pro ně splnit nějaký úkol a poté je můžete přijmout jako dalšího člena do vaší komunity. Můžete ale také narazit na skupinku dalších lidí a navázat s nimi spojenectví, ale pokud je podvedete nebo sabotujete, půjdou po vás.

Hned na začátku hry si vyberete dvojici postav, za které budete zprvu hrát. Už v tento moment ale musíte vybírat pečlivě, jelikož každá postava se specializuje na nějakou jinou činnost a má jiné schopnosti. Například jedna má špičkovou kondici, ale neumí střílet, zatímco jiná umí zahradničit ale nedokáže se moc bránit. Všechny schopnosti lze však jednoduše vylepšovat – kondici si zlepšíte běháním, rvačkami tváří v tvář zvýšíte svou schopnost bojovat, prohledáváním opuštěných domů, obchodů nebo benzínových stanic se vám zvýší rychlost průzkumu a používáním zbraní samozřejmě dovednost střelby. Po dosažení maximální úrovně u jedné schopnosti se odemkne její druhá větev a vy si poté vybíráte ze dvou možností, která vám pro danou osobu bude víc vyhovovat. Určitě se vyplatí postavy střídat a vylepšovat je tak všechny průběžně. Funguje zde také systém postavení, takže s určitým počtem schopností a dostatečným vlivem vás mohou zvolit vůdcem celé komunity, který jim následně bude poskytovat psychickou podporu. V tomto ohledu ale vybírejte pečlivě, jelikož není tak snadné je měnit.

state of decay screenshot 02

Také musíte dbát na fyzický stav každé postavy, jelikož se mohou rychle unavit (například běháním, pokud nesou na zádech těžký ruksak nebo kontaktním zabíjením) a vy budete nuceni je častěji střídat. Charakterů je zde opravdu hodně a lze hrát za všechny členy vaší komunity. Výměna je velmi rychlá – stačí jen k danému člověku přijít a říct mu, ať si odpočine. Pokud jste někde venku tak se dokonce sami vrátí na základnu. V tu chvíli se ale musíte mít na pozoru, protože jste na všechno sami a nikdo v okolí vám nepomůže. A pozor, smrt je zde permanentní a vy opravdu nebudete chtít natrvalo přijít například o vašeho nejlepšího bojovníka. Je potřeba sledovat také zdravotní stav svých postav, novinkou je zde totiž to, že se mohou od zombíků nakazit a pokud se včas nevyléčí, sami se stanou jedním z nich. Ze získaných materiálů lze vytvářet léky a v provizorní nemocnici se starat o nakažené jedince.

Tím se dostáváme k systému craftingu, který je nedílnou součástí této hry. Se svou postavou budete často chodit na průzkum okolí, abyste získali suroviny nutné nejen pro přežití, ale i pro vylepšování nebo vytváření nových věcí. Vše je zde logicky zpracované, takže pokud potřebujete součástky na opravu auta, stačí zajít do garáže. Potřebujete více jídla? Průzkum kuchyně nebo spíže je to pravé místo kam zajít. Klíčem je také výběr správné základny, protože každá je jinak zařízená a má určitý počet míst, na kterých můžete stavět nezbytná rozšíření, jako je polní nemocnici nebo třeba skleníky. Ze začátku vám bude stačit jen pár míst, například dílna na opravu zbraní a vytváření různých výbušnin nebo jednoduchá ošetřovna, postupem času ale přejdete na lepší vybavení a už vám nic z toho nebude dostatečně vyhovovat. Musím podotknout, že systém craftingu je velmi nepřehledný a mnohokrát se mi povedlo vyčerpat důležité suroviny a vytvořit věci, které v tu chvíli vůbec nebyly potřebné. Měli jsme také možnost díky službě Play Anywhere hru vyzkoušet na počítači i na konzoli Xbox One. Co se týče ovládání, určitě jsme preferovali hraní s ovladačem jak na konzoli, tak na PC. Ovládání na klávesnici a myši není ve většině případů tak intuitivní a pohodlné. Zvláště při soubojích, které jsou zde zpracovány velmi jednoduše – každá postava umí pouze jeden typ úderu na krátko, případně můžete kopat a samozřejmě si se zombíky poradíte i pomocí střelby. To bychom ale moc nedoporučovali, protože tím přilákáte další vlnu nepřátel. Většina soubojů tak probíhá zbraněmi na blízko, na výběr je velké množství seker, mačet, nožů, heverů, tyčí a dalších.

HODNOCENÍ: 8,5/10

Příběh State of Decay 2 nenavazuje na děj prvního dílu přímo, ale odehrává se zhruba po roce a půl po událostech z jedničky s jinými postavami a v jiném prostředí. Nenajdeme zde jednu ucelenou příběhovou linii, ale rovnou několik menších, ze kterých se tak nějak poskládá celý příběh. Na začátku slouží spíš jako tutoriál pro nové hráče, vysvětlí vám ovládání a po výběru jedné ze tří lokací (ty jsou mimochodem opravdu velké a každá je zasazena do jiného prostředí, takže tím vzniká prostor pro znovuhratelnost), kde budete začínat už vás vhodí do víru… prohnilé vesnice. Každý člen komunity, ať už vaší nebo těch ostatních, má svůj vlastní příběh a osudy jednotlivých lidí budete poznávat v průběhu jednotlivých misí. Také se dá říct, že příběh si tvoříte sami, protože záleží na vašich rozhodnutích ohledně přeživších, rozšíření základny a podobně. A věřte mi, že následky zjistíte velmi brzy. Na jednu stranu jde o dobrý koncept, ale lehce se v dějových liniích ztratíte, pokud až příliš často přepínáte mezi postavami. Celá hra rozhodně nestojí právě na vyprávění a příběhu, ale na samotné hratelnosti a vaší chuti starat se o čím dál větší komunitu a vaší základnu.

HODNOCENÍ: 5,5/10

state of decay screenshot 03

Nesmíme zapomínat, že se nejedná o žádný tříáčkový titul, ale o indie počin relativně malého týmu (studio Undead Labs, které za hrou stojí, má za sebou zatím pouze první díl), čemuž samozřejmě odpovídá i grafická stránka hry. Ať už hra na promo obrázcích vypadá jakkoliv skvěle, celková grafika ve hře a kvalita textur tomu bohužel vůbec neodpovídají. Tedy alespoň na xboxové verzi hry. Na počítači při nejvyšším grafickém nastavení je mnohem hezčí a detailnější, ale také jsme se občas setkali s propady snímků a narazili na několik bugů. Vývojáři si ale dali záležet a už jich tu nenajdeme tolik, jako v předchozím díle, kde je neopravily ani patche.

Dalším mínusem jsou pak opakující se kulisy a objekty, když například přejdete z jednoho domu do druhého a připadá vám, že jste pořád na tom stejném místě. Oproti tomu je velkým plusem náhodné generování zdrojů na mapě, takže v tomto ohledu váš herní zážitek nebude nikdy stejný. Vše zachraňuje snad jen skvělý hudební podkres od skladatele Jespera Kyda, který vytvořil soundtrack i pro takové velké značky jako Assassin‘s Creed nebo Hitman. Pokud hledáte na pohled krásnou hru, State of Decay 2 vás zklame, jestliže ale toužíte hlavně po zajímavé hratelnosti, grafické zpracování nebudou tak velkou překážkou, zejména v PC verzi.

HODNOCENÍ: 5/10

Příjemnou novinkou je možnost multiplayeru. Můžete hrát s kamarádem a společně přežívat na jedné ze tří rozsáhlých map, případně si pomocí vysílačky, kterou má u sebe každý přeživší, zavolat o pomoc ostatních hráčů. Ti se k vám do hry mohou připojit a pomoci vám tak s hordou zombie nebo s průzkumem oblastí a to samé můžete na oplátku udělat i vy. A pomoc se vždy hodí. Skvěle tu funguje i systém rozdělování surovin, kdy hráči mohou prohledávat pouze místa označená jejich barvou, tudíž nikdo není nijak nad nikým zvýhodněný.

state of decay screenshot 01

Další zajímavou novinkou jsou takzvané Plague Hearts, ze kterých následně vznikají Plague Zombies. Tito jedinci přenášejí záhadný krvavý virus a při pokousání sice hned nezemřete, ale dokáží vás nakazit a vy musíte postavu vyléčit dříve, než se stane jedním z nich. Takto nakažení nemrtví jsou mnohem agresivnější a pokud se jich na vás seběhne víc, nemáte proti nim moc velkou šanci, obzvlášť když se pohybujete v kritické zóně. Na rozdíl do „normálních“ zombie se ale liší rudýma očima, takže je nepřehlédnete ani ve tmě. Upravená je i funkce jejich respawnování, a tak se vám už nestane ta nepříjemnost, že se po jejich zabití objeví po pár minutách na tom samém místě. Jediným mínusem snad může být to, že všechno toto zabíjení a hledání surovin je velmi repetitivní a po určité době se z něho stane nepříjemný stereotyp.

HODNOCENÍ: 9/10

Zombie her tu sice máme hodně, ani jedna ale nemůže říct, že dokáže nabídnout to, co State of Decay 2. Slabší grafickou stránku vyvažuje promyšlená hratelnost a zajímavý systém craftingu, což z tohoto počinu dělá velmi zajímavou hru. K plusům se přidává i příznivá cena a vy tak budete mít určitě na spoustu večerů o zábavu postaráno. Hra je navíc nyní přístupna všem majitelům Game passu zcela zdarma.hodnoce_stateofdecay2