Escape from Tarkov – preview

tarkovuvodni

First-person stříleček je opravdu hodně, dokonce si dovolím tvrdit, že se jedná o žánr s nejvyšším počtem titulů. Pokud bychom se ale zaměřili pouze na ty s přívlastkem hardcore, které se snaží o co největší reálnost a simulaci, jejich výčet by byl poměrně krátký. Jednou z nich je v současné době čím dál populárnější Escape from Tarkov od ruského studia Battlestate Games.

Na začátek je nutné podotknout, že hra je stále ve vývoji a vy si můžete aktuálně pořídit přístup do uzavřené bety, která je samozřejmě plně hratelná, nicméně s několika omezeními.

tarkovdotextu1.png

Hra se odehrává ve fiktivním ruském městě Tarkov a jeho okolí, které je rozděleno do deseti map různé velikosti, ze kterých je momentálně dostupná pětice. Vývojáři postupně přidávají další (naposledy mapa Interchange, která je zasazena do obrovského obchodního centra a jeho okolí) a v plánu mají nakonec všechny propojit v jednu velikou mapu, nicméně stále bude možné hrát je i jednotlivě. Ty aktuální jsou velmi různorodé co do velikosti tak i způsobu, jak je musíte procházet. Od malé a uzavřené továrny až po obrovskou mapu na pobřeží, u které strávíte několik hodin, než se ji vůbec naučíte. Ale to předbíhám, pojďme si nejprve říct, o čem Escape from Tarkov vlastně je. Ve zkratce – o přežití a o lootu. Pokud byste chtěli slyšet delší variantu, tak zde je shrnutí příběhu hry přímo od vývojářů:

„Události EFT je odehrávají v alternativním vesmíru v roce 2028, ve smyšleném ruském městě Tarkov, konkrétně v jeho severním průmyslově-finančním centru a jeho předměstí. Město Tarkov vzplálo díky konfliktu mezi dvěma soukromými vojenskými společnostmi. Celý incident spustila nelegální činnost nadnárodní korporace Terra Group. A z dosud neznámých důvodů, se situace ve městě rychle vymkla kontrole. Proto bylo místní obyvatelstvo rychle evakuováno. Jediní, kteří zde zůstali, jsou kontraktoři soukromých vojenských skupin USEC a BEAR, místní ozbrojenci SCAVS a šedé eminence neznámého původu a příslušnosti.“

Vy si na začátku hry vyberete, zda chcete být příslušník americké skupiny USEC nebo ruské BEAR, což ale zatím kromě vzhledu postavy nemá žádný vliv. Do budoucna však vývojáři plánují, že tyto dvě skupiny budou bojovat proti sobě (nyní se hraje způsobem všichni proti všem) a budou mít i částečně jinou výbavu. Tu získáváte buď přímo ve hře nebo od obchodníků. Na každé mapě je mnoho míst, kde lze nalézt loot – bedny se zbraněmi a attachmenty na ně, tašky se zdravotnickým materiálem, bundy, trezory a tak dále. Obchodníků je momentálně sedm a každý nabízí něco jiného od zbraní přes lékárničky, výstroj, výměny peněz (ve hře jsou rubly, dolary a eura) až po jednotlivé součásti každé zbraně. Navíc vám jednotliví prodejci zadávají úkoly, jejichž plněním si vylepšujete svou reputaci s každým obchodníkem, což vám postupem času odemkne další předměty, které prodává. Ze začátku vám to bude připadat složité, ale po pár hodinách se rozkoukáte a už budete vědět, k jakému prodejci jít pro helmu a k jakému pro náboje do vaší oblíbené zbraně.

tarkovdotextu2

A věřte mi, chodit k nim nakupovat nové zbraně, náboje nebo vesty a helmy budete velmi často. Důležitým aspektem Escape from Tarkov je totiž fakt, že pokud ve hře zemřete, přijdete o vše co jste měli u sebe. Je zde však pár výjimek – každý hráč má k dispozici speciální „kufřík“ (různé velikosti podle toho, jakou verzi hry jste si koupili), ze kterého nikdy o nic nepřijdete. Je tedy dobré si sem při hraní dávat důležité předměty, jakou jsou například klíče k uzavřeným místnostem nebo cenný loot (třeba takový bitcoin má hodnotu skoro 200 tisíc rublů, o ten byste opravdu neradi přišli, pokud ho najdete!). Druhá výjimka je pojištění – před každým raidem si můžete svou výbavu pojistit a pokud zemřete a žádný z dalších hráčů vaše věci neodnese z mapy pryč, za čas se vám vrátí.

Z tohoto tedy plyne ponaučení, abyste prvních pár hodin hry nepoužívali drahé zbraně, které jste do začátku dostali. Je nutné se nejprve naučit mapy, kde se pohybují nepřátelé (kromě samotných hráčů jsou na každé mapě i AI protivníci) a kde jsou jednotlivé východy. K tomu dobře poslouží i offline režim, ve kterém si můžete zapnout AI protivníky, nebo pouze mapu bez nich a celou si ji projít a naučit. Pokud zemřete v offline módu, o žádné věci nepřijdete, ale ani se vám nepřičtou XP za zabité nepřátele a loot si také žádný nepřinesete.

Jedním z nejdůležitějších částí celé hry je možnost modování zbraní. Ale nejedná se pouze o jednoduché úpravy, které znáte třeba z PUBG, zde šli vývojáři mnohem více do hloubky. Každou zbraň můžete rozebrat skoro do posledního šroubku a přizpůsobit si ji k obrazu svému. Upravit můžete hlavně, kolimátory, rukojeti, pažby, zásobníky.. no prostě opravdu vše, na co si vzpomenete! Opět budete docela dlouho tápat, ale je neskutečná zábava, si každou zbraň rozebrat a zkoumat, které příslušenství na ni jde nasadit a které ne. Navíc tyto změny nejsou pouze kosmetické, ale opravdu se projeví na chování zbraně, které je zde snad nejrealističtější, jaké jsme zatím ve videohrách viděli. Úpravy pocítíte na zpětném rázu, síle zbraně a mnoha dalších vlastnostech.

tarkovdotextu3

Technickou stránku hry lze v tuto chvíli hodnotit dvěma způsoby. Pokud bychom zkoumali zvuky, tak musíme pouze chválit. Ty jsou zde zpracovány naprosto skvěle – slyšíte každý krok, výstřely se nesou přes celou mapu a tak se ze zvukové stránky stává ten skoro nejdůležitější pomocník k vašemu přežití. Když se v uzavřených budovách snažíte chodit pomalu, nešlápnout na střepy a poslouchat, odkud uslyšíte kroky, atmosféra by se dala krájet! Navíc šli tvůrci tak do detailu, že napříkald přesně nevíte, kolik nábojů vám zbývá v zásobníku (jedině můžete zjistit přibližní počet tím, že postava vyndá a zkontroluje zásobník, nebo všechny náboje vyndat a znovu nabít).

Naopak po grafické stránce má stále hra co dohánět – celkem časté bugy či glitche při zaseknutí postavy do nějakého objektu, propady fps nebo desynchronizace serverů (která způsobí, že najednou zemřete i když kolem vás není žádný nepřítel, protože on vás ve své hře viděl a vy jeho ne) celkem ubírají hernímu zážitku, ale na druhou stranu musím znovu upozornit, že se stále jedná o betaverzi, a tak při koupi musíte s podobnými problémy počítat. Navíc vývojáři titul neustále vyvíjí, naslouchají komunitě a plány do budoucna mají opravdu velké. Daní za velké updaty a vylepšení je to, že při každém takovém dojde ke smazání vašeho postupu, a vy tak začínáte znovu se startovní výbavou (to se děje většinou jednou za zhruba půl roku).

Escape from Tarkov je akční FPS s prvky survivalu a důrazem na reálnost. Rozhodně se nejedná o frenetickou střílečku typu COD nebo Counter-Strike, naopak je zde nutné postupovat takticky, rozmýšlet si každý další krok a respektovat vlastnosti zbraně, kterou máte právě u sebe. Hrozba ztráty vybavení, obrovské množství lootu a věcí u obchodníků, modování zbraní a samotná hratelnost dělají z Escape from Tarkov už teď výborný titul, který by fanoušci tohoto žánru neměli minout. Je potřeba jen respektovat to, že se jedná o betaverzi, a tak k ní také přistupovat. Koneckonců vývojáři stále tvrdí, že chtějí plnou verzi hry vydat do konce tohoto roku!

 

Rubriky:PREVIEW

Tagged as: , , ,

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s