Far Cry 5 – recenze

Far Cry je nepochybně jednou z největších značek francouzského Ubisoftu a mezi hráči je velmi oblíbená i přes celkem kritické recenze posledních dílů, kterým se vyčítala hlavně recyklace obsahu a málo novinek. Představení pátého dílu však naznačovalo, že bychom se tentokrát mohli dočkat opravdu více změn, a to v hratelnosti, příběhu i zasazení.

FC5 boomer

Poprvé se vydáváme do Ameriky, konkrétně do Montany, plné hustých lesů a hor. Zde se ujímáme role zástupce šerifa Hope County a osud se s námi nemaže od samého začátku. Celý kraj se totiž zmítá v problémech díky náboženskému kultu, který si říká Rajská zahrada. Sourozenci Seedovi, v čele s Josephem, pod záminkou konání dobra ve jménu Boha totiž stvořili fanatickou skupinu, která disponuje takovým zbraňovým arzenálem, že by se za něj nestyděl ani kdejaký menší stát.

A jak to tak v podobných hrách bývá, brzy po začátku se z hlavního hrdiny stane zároveň i největší nepřítel Rajské zahrady. A váš cíl? Samozřejmě zničení celého kultu a poražení všech čtyř sourozenců. Na papíře to celé zní zajímavě – vždyť kdy naposledy jsme zde měli hru s náboženskou tématikou, kde hrál příběh na vážnou notu? Bohužel v případě Far Cry 5 je příběh velmi předvídatelný, a tak už po zhruba hodině hraní budete schopni přesně odhadnout, co se ve hře dál stane. Navíc k sobě moc nesedí šílená hratelnost (která je založena na neustálé střelbě, výbuších a podobných akcích, které z této série známe) a tématika náboženství – příběh se snaží být vážný, ale při spojení s hratelností tak vůbec nepůsobí. Bohužel příběh nebude tím, kvůli čemu se do hry budete vracet.

HODNOCENÍ: 3/10

Jedním slovem? Wow! Hru jsem testoval na Playstationu 4 Pro, který byl připojen k velké 4K televizi se zapnutým HDR a na této „sestavě“ vypadala hra naprosto skvěle. Celkově musím pochválit zasazení do Montany – vše od přírody přes městečka až po zvířata pro tuto oblast typická se povedlo tvůrcům vytvořit opravdu skvěle. Asi nejhezčí na celé hře je samotná příroda, kdy není nouze o nádherné scenérie, při kterých jsem mačkal tlačítko Share jako zběsilý.  Ubisoft nás i nadále udivuje tím, jak krásně mohou vypadat i rozsáhlé hry, jako je Far Cry 5, Assassin’s Creed: Origins nebo Ghost Recon: Wildlands. Jedině snad modely postav by mohly být propracovanější a co se protivníků týče, uvítal bych větší rozmanitost – opravdu je zvláštní, že toho samého zarostlého chlápka s rozcuchanými vlasy budete zabíjet minimálně stokrát. A nebyla by to hra od tohoto francouzského giganta, kdybychom se nedočkali glitchů s mírně řečeno zvláštní fyzikou. Jeden příklad za všechny – procházíte se po poli, na kterém je zaparkované auto. Když v tu chvíli se proti autu rozeběhne evidentně rozzuřený jelen, který má s vozidlem zřejmě nevyřízené účty. Vši silou tedy do auta narazí a… jelen odlétá zhruba padesát metrů daleko a během letu stihne tolik salt a vrutů, že by i Aleš Valenta mohl závidět. Podobně fyzika ve hře funguje i při nárazech aut, postav a dalších zvířat. Naštěstí se podobně extrémní případy nedějí tak často, aby vám vyloženě kazily zážitek ze hry.

FC5 air strike

Výborný je také dabing, díky kterému si řadu postav opravdu zapamatujete a celkové ozvučení hry – soundtrack s náboženskými, rockovými a country songy do hry krásně zapadá. Velmi dobře působí také to, jak se hudba přizpůsobuje tomu, co se ve hře zrovna děje – při klidných pasážích hrají pomalejší skladby, naopak při přestřelkách hudba zesílí a slyšíte tvrdší rockové skladby. Po grafické a audio stránce toho není moc, co by se dalo vývojářům vytknout.

HODNOCENÍ: 9/10

Pokud jsem výše psal, že příběh není to, kvůli čemu se do hry budete vracet, tak právě hratelnost by tento efekt mít mohla. Arkádové ovládání vozidel, padáku či wingsuitu a celkem propracované chování zbraní dohromady tvoří velmi zajímavý (a hlavně zábavný!) mix, který vás u hry udrží i přes nezajímavý příběh. Far Cry byl vždy o akci, kosení stovek nepřátel, akci, výbuších a v neposlední řadě akci. Díl s číslovkou pět není výjimkou a přestřelky budou tvořit převážnou část herní doby. To ale vůbec není na škodu, naopak! Každá zbraň se chová trochu odlišně a každému bude vyhovovat jiný typ. Mě se nejvíce osvědčila klasická M4, na kterou jsem si dokoupil zaměřovač a tlumič a každou situaci jsem tak mohl řešit buď naběhnutím přímo mezi nepřátele a vystřílením celé základny, a nebo tichou likvidací jednoho po druhém zpovzdálí. Naštěstí Ubisoft vyslyšel nářky hráčů, které už po tolika letech opravdu nebavilo v každé hře hledat stožáry či věže, na které se museli dostat a zabírat/odemykat tímto způsobem další oblasti na mapě – nic takového vás ve Far Cry 5 nečeká.

Samozřejmě ve hře budete zabírat jednotlivé „základny“ jako například farmy, celá městečka a podobně a tím si zvyšovat svůj vliv v dané oblasti. Kromě těchto tradičních úkolů vás ale čeká i spousta dalších aktivit od velmi zábavných a zajímavých vedlejších úkolů až například po rybaření. Obsahu je zde opravdu neuvěřitelné množství a vy si tak můžete vybrat, do jaké aktivity se chcete zrovna pustit – hra vás do ničeho nenutí a postup hrou si tak z velké části určujete sami. Když už jsem zmínil rybaření, tak ano, lov zvěře je zde opět zastoupen stejně jako v předchozích dílech, ale naštěstí už s ním není spojený otravný způsob craftingu, kdy jste museli ulovit tři medvědy, abyste si vyrobili například větší peněženku. Ulovená zvířata použijete pouze na prodej a za získané peníze si kupujete náboje, nové zbraně, vozidla, letadla či lodě. Lov tedy slouží pouze k získání peněz, které se opravdu budou hodit, i když je získáváte samozřejmě i za plnění každého úkolu.

Ale nebojte, schopnosti hlavního hrdiny budete také vylepšovat, jen na jejich odemykání potřebujete zkušenostní body, které získáváte plněním úkolů a také výzev, jako je například „Zabij 10 nepřátel pomocí pušky“ nebo „Ulov 3 rosomáky“. Nikdo vás do plnění výzev nenutí a body můžete získávat pouze plněním úkolů, ale je dobré, že je zde i jiná možnost, jak se k nim dostat. Far Cry 5 se hraje prostě skvěle, navíc celou kampaň můžete projít v kooperaci s kamarádem (případně ho nahradí parťák ve formě NPC). Uměla inteligence vašich parťáku je celkem v pořádku – občas vám v akci i pomohou a vypadá to, že mají IQ alespoň podprůměrně inteligentního člověka. S protivníky je to horší – těží hlavně z počtu, rozhodně ne ze své chytrosti. Nicméně přestřelky a jejich variabilita jsou nesmírně zábavné a hratelnost potlačí i nevýrazný příběh. Far Cry 5 se tedy opět rovná zběsilá jízda a akce, a to je dobře.

HODNOCENÍ: 9/10

Kromě singleplayeru mají všichni hráči přístup do Far Cry Arcade, ve kterém můžete tvořit mapy či hrát ty už vytvořené Ubisoftem či ostatními hráči. Zajímavé je, že při tvoření můžete využít kulisy, postavy a objekty z mnoha různých her – předešlých dílů Far Cry, Watch Dogs, Assassin’s creed apod. Není tak nouze o mapy, kde se například potkávají hackeři s assassíny či jiné šílené kombinace. Fantazii se meze nekladou, a tak si už teď můžete zahrát klon PUBG, Layers of Fear nebo třeba Resident Evilu. Občas jsem nevěřícně kroutil hlavou, jak je možné vytvořit velmi propracovanou „hru ve hře“ a přitom v tak jednoduchém editoru – za tento mód zaslouží Ubisoft velké plus. Majitelé season passu se navíc mohou těšit na tři velmi zajímavá DLC, které však přímo s příběhem Far Cry nesouvisejí – podívají se do Vientamu, kde budou bojovat proti vojákům Vietkongu, nesmí chybět také zombíci a jako třetí DLC si vývojáři připravili výlet na Mars, kde samozřejmě nebudete vítáni s otevřenou náručí. A jako perličku na dortu ještě majitelé season passu na konzolích dostanou Far Cry 3 Classic Edition s měsíčním předstihem.

Na závěr už jen zmíním, že Far Cry 5 je dostupný s českými titulky (jak v dialozích, tak i ve všech menu a nabídkách).

Arcade, season pass nabušený obsahem až po okraj a k tomu česká lokalizace? Takto by to mělo vypadat!

HODNOCENÍ: 9/10

Far Cry 5 je parádní akční jízda, která krásně vypadá a skvěle se hraje. Plusové body připisuji také za bonusový obsah ve formě Arcade módu, češtinu a velmi bohatý season pass. Celkové hodnocení sráží především velmi podprůměrný příběh a občas velmi bláznivá fyzika. Pokud si tedy nepotrpíte na filmečky a jednotlivé dialogy, ale chcete hlavně zábavnou hratelnost a velmi dobře zpracovanou střelbu, tento titul vás rozhodně bude bavit.

hodnoce_farcry5