Warhammer: Vermintide 2 – recenze

Svět Warhammeru udělal obrovský skok od doby, kdy byl projektem pro pár lidí, kteří si stavěli, barvili a poté bojovali s figurkami kdesi ve sklepě jednoho z party kamarádů. K dnešnímu dni vyšlo několik edic pravidel stolní hry, desítky videoher a stovky knížek. Vermintide je příběhově trošku černou skvrnou na hráčské duši, protože ukončuje staré a přináší Age of Sigmar, o kterém mnoho zapřisáhlých fanoušků tvrdí, že vlastně neexistuje.

vermintide2_1

Příběh přímo navazuje na události z Warhammer: End Times – Vermintide. V předchozím díle byli hrdinové zajati podlými Skaveny, rasy krysích humanoidů, což vedlo k pádu města Ubersreik. Začínáte tedy jako zajatec a nezbývá vám, než si prosekat cestu hordami chaosu a skavenů. V průběhu této cesty zároveň osvobodíte své staré přátelé. Ačkoliv přátelé je dosti silné slovo, kdo kdy viděl, aby se silný trpaslík přátelil se zákeřným elfem?

Příběh hry samotné je tedy velmi jednoduchý a další drobné detaily se člověk dozví pouze při výběru mapy a na načítací obrazovce. Na druhou stranu, k tomuto typu hry není třeba rozvleklý příběh a nikdo nečekal ukecané RPG. Trošku mi zde chybí tzv. „kodex“, který se postupně doplňoval v prvním díle a hráče seznamoval se světem Warhammeru. Nebyla by to však hra z vesmíru Warhammeru, kdyby hráče nedonutila ponořit se hlouběji do studny jménem Starý svět. O příběhu End times by se daly popsat celé stohy papíru (což se ostatně i stalo), ale to by bylo na samostatný článek. Shrnutí je tedy takové, že Warhammer: Vermintide 2 pracuje s příběhem velmi dobře, citlivě a hráče rozhodně nezahrne stovkami řádků textu.

HODNOCENÍ: 7/10

Na mé sestavě hra běží velice slušně na středně vyšší detaily, takže optimalizace není vůbec špatná, vezmeme-li v potaz, že se na obrazovce mnohdy pohybují i desítky postav, oblaka plynu, požáry a další efekty, které si z procesoru ukrojí. Nejde sice o extrémně realistickou grafiku, ale temné a depresivní vykreslení světa je zde podáno velmi citlivě a skvěle se na něj kouká. Tu ulítne noha, támhle ruka a občas se nepřítel rozprskne ve velmi efektní spršce krve. Grafická nastavení nabízí mnoho možností, jak si hru vytvarovat k obrazu svému. Každý jeden řádek je přehledně popsán a nechybí ani detaily o tom, jestli ta či ona změna zatíží procesor nebo grafickou kartu, a hlavně jak moc. I na střední detaily vše vypadá moc hezky a na ty nejvyšší budete mít strach, že vám monitorem proskočí do klína krysa.

Co se týče zvuku, hráč má k dispozici základní nastavení hlasitosti, rozložení zvukové aparatury a samozřejmě nastavení pro hlasovou komunikaci. Ke zvuku musím dodat hlavně to, že efekty jsou opravdu povedené. Když váš spoluhráč vystřelí z bambitky, nelze to přeslechnout. Kladiva dopadají za zvuku tupého úderu a sekyry se zasekávají za doprovodu někdy až nechutných zvuků. Skvělá práce je také slyšet za dabingem postav, všechny hlasy perfektně sedí a špičkování jednotlivých postav mezi sebou se nikdy neomrzí. Zdá se, že Fatshark opravili i celkem vtipný bug, který některým povoláním propůjčoval hlášky jiných. Škoda, chtěl jsem věřit tomu, že Zabíječův daleký skok mezi hromadu nepřítel a divoké víření seker je opravdu starým Hraničářským trikem.

HODNOCENÍ: 9/10

Zde se dostáváme k jádru pudla (nebo skavena, a že jich uvidíte!). Hra nabízí neskutečné množství zábavy. Základní herní mechanika je dosti jednoduchá – vyberete si mapu (nebo necháte výběr na hře, za což budete odměnění lepší šancí na loot – o tom později), dostanete jasný cíl a za tím jdete. Takto můžete jít ve skupině až čtyř přátel, s pomocí botů nebo s náhodnými hráči. V průběhu hry je skupina zavalována monstry, válečníky chaosu, krysáky, nebo speciálními jednotkami. Variabilita nepřátel je opravdu velká a naštěstí se neopakuje situace z prvního dílu, kdy byly všude jen krysy. Nepřátelé můžeme rozdělit do čtyř kategorií – normální, speciální, miniboss a boss. Normálních jednotek je nejvíce a obvykle nabíhají na hráče v hordách, ačkoliv jsou nejjednodušší na zlikvidování, hráče může jejich množství udolat. Speciální jednotky pak mají kromě zvýšené vydrže obvykle i nějakou nepříjemnou mechaniku. Potrápí vás tedy rotační kulomety, vrhači plynu, plamenometčíci či skavení vrahové, kteří mohou hráče poslat za Sigmarem velmi rychle, pokud zůstane sám. V případě, že je hráč přemožen, mohou mu ostatní pomoci na nohy. Pokud je zabit úplně, na chvíli zmizí z mapy a následně se skupince objeví možnost ho vysvobodit na jednom z checkpointů. Pokud padne celé skupina, jde o konec hry.

vermintide2_2

Co se týče obtížnosti, nabízí hra 4 módy, kdy každý vyšší je znatelně obtížnější než ten předchozí. Zatímco recruit je dobrý pro seznámení s hrou a skupince hrdinů je odpuštěno mnohé, legenda je zcela nekompromisní a hráči jsou trestáni za každou chybu. A abych nezapomněl, na vyšších obtížnost už funguje i friendly fire, takže mít v partě trpaslíka s plamenometem je občas velice problematické. Za úspěšné dokončení mise je hráč odměněn truhlou, kde se maximální síla výbavy určuje právě dle dokončené obtížnosti. V případě, že chcete zvýšit odměnu, lze jit do mise s tzv. heroickým skutkem, který obvykle hru dost znepříjemňuje, jasně definuje, co je třeba udělat, ale také garantuje další truhlu. Na tyto mise je třeba se připravit, protože na skutek, kde není možné sebrat jakékoliv náboje, není moudré vzít partu složenou pouze z pistolníku a střelců z luku.

Jak bylo zmíněno, odměna následuje pouze za úspěšné dokončení mise. Kromě obtížnosti, která ovlivňuje, jak silnou výbavu lze z truhlice dostat, lze ovlivnit i vzácnost truhlice. Nejde o náhodné přidělení bodů či odměnu za odvedenou práci. Hráči mohou v průběhu mise posbírat až tři tomy (který zabírají místo léčivého předmětu), až dva grimoáry (které zabírají místo pro další lektvar a celé partě odeberou drahnou část maximálního života) a několik kostek. Všechny tyto bonusy se po úspěšném dokončení mapy posčítají a dají dohromady truhlu. Čím lepší truhla, tím větší šance na vzácnou, či dokonce legendární, kořist. Ve druhém díle se naštěstí neopakuje situace s náhodnou kořistí z dílu prvního. Padnou tedy pouze předměty pro postavu, se kterou zrovna truhlu otevíráte.

Kromě úspěšného dokončování misí, lze získat výbavu i craftingem, který je velmi logicky uspořádán do několika kategorií a umožňuje vytvořit či rozebrat přesně to, co chcete. Pokud nějaké vybavení nechcete, můžete ho rozebrat a z materiálů pak postavit novou zbraň, či vylepšit stávající. Vše je rychlé, svižné a člověku přejde logika celého craftingu velmi rychle do krve. Paráda!

K dispozici je pět postav, kdy si každá může zvolit jedno ze tří povolání. Kromě toho, že se od sebe všechny postavy velmi liší, povolání se liší snad ještě více. Na výběr je například trpasličí tank Ironbreaker, který jako jediný může používat dračí zbraně, které nepotřebují náboje. Nebo třeba na pohled křehká, ale smrtonosná kouzelnice, specializující se na hrátky s ohněm, které se jí ovšem mohou ošklivě vymstít.

Každé povolání má pak strom talentů, který umožňuje přizpůsobit herní styl potřebám každého. Talenty se odemykají postupně, takže hráč má vždy čas si vyzkoušet všechny. Mezi talenty lze přepínat vždy mezi misemi. Žádná volba s vámi tedy nemusí zůstat až do konce věků. Spolu s opravdu velkou škálou použitelných zbraní lze například z tanka udělat velice silného střelce. Nicméně faktem zůstává, že pokud je hlavním zájmem probíhání nejtěžší obtížnosti, je nutné držet vše v mantinelech jednotlivých povolání a tanka nechat tankem. Maximální úroveň každé postavy je 30, kde levely se přenáší mezi povoláními. Po třicátém levelu zkušenosti stále nabíhají, ale už neslouží k ničemu jinému než získávání truhel s kořistí.

Abych vše shrnul – díky skvělému systému kořisti, rozdělení povolání a postav a dobře udělanému craftingu, je znovuhratelnost zaručena. Pokud si sežene pár kamarádů, budete se všichni královsky bavit.

HODNOCENÍ: 9/10

Vermintide 2 přichází s podporou několika zajímavostí, první z nich je systém TOBII Eye Tracking. Tato technologie, pokud máte správný hardware, odemyká možnost zaměřovat nepřátele pouze pomocí očí. Bohužel jsem neměl možnost tuto otestovat, nicméně reakce se zdají být kladné. Pokud náhodou máte možnost, rozhodně si tento nový zážitek zkuste.

Druhou technologií je implementace Twitche. Vermintide lze propojit se streamovací službou Twitch, nastavit pravidelnost hlasování a spustit misi. Je pak čistě na divácích, jak moc velkou šanci na přežití bude skupinka mít, protože některé volby jsou doslova milost nebo rozsudek smrti. Inu skvělá zábava na dlouhé večery.

vermintide2_3

Co se týče dalšího vývoje hry, patche vycházejí pravidelně, Fatshark aktivně komunikuje s komunitou a opravuje bugy, kterých bohužel bylo při vydání dost. Hra občas z neznámých důvodů padala a zasekávání o textury bylo na denním pořádku. S technickými problémy, která vyřeší budou až budoucí patche a přidání dedikovaných serverů, je hostování her samotnými hráči. Pokud má host špatný internet nebo mu hra spadne, dojde obvykle k restartu mise, což hlavně u vyšších obtížnost dokáže naštvat. Dle roadmapy, kterou vývojáři poskytli, můžeme očekávat dedikované servery, podporu steam workshopu, nové mapy a DLC s dalším obsahem.

HODNOCENÍ: 8/10

Warhammer: Vermintide 2 je skvělou ukázkou toho, jak lze citlivě spojit obrovský a rozsáhlý svět s lokálním konfliktem a bojem o přežití. Hra nabízí frenetickou akci a napětí, spojenou s výbuchy radosti. Dobrá grafika spojená se skvěle podaným systémem boje napomáhá k totálnímu propadnutí do temnoty Warhammeru. Takže není čas ztrácet čas – popadněte luky, sekery, krumpáče a granáty, čeká nás špinavá práce.

Varování od autora – Hra trpí syndromem „ještě jednu mapu a končím“, může a bude zodpovědná za probdělé noci. Nedoporučuji ji tedy zapínat večer na jednu rychlou hru před spaním. Inu, varoval jsem vás.

hodnoceni_vermintide2

Logo WordPress.com

Google photo